Začínáme běhat: základní pravidla, kterými se řídit

Kopie návrhu Kopie návrhu ZAČÍNÁME

Běh se stal během lockdownu a karantény naším denním chlebem. Pokud s touto sportovní činností začínáte teprve nyní, prozradíme vám, jak by vaše první běžecké krůčky měly vypadat. Stejně jako při jiných sportech nebo cvičení, i při běhu se můžete dopustit celé spousty chyb. Díky níže zmíněným pravidlům se však těm nejzásadnějším vyhnete. 

Základní pravidla pro běh

Na obuvi záleží

Ještě než vyběhnete a uběhnete svůj první kilometr, je důležité si pořídit kvalitní obuv. Špatné běžecké boty vám běh nejen otráví, ale také způsobí nepříjemné bolesti. Je důležité, abyste v obuvi měli dostatek místa pro prsty. Noha však nesmí uvnitř boty klouzat! Má být naopak dokonalou oporou.

Obecně platí, že boty se nenakupují podle ceny ani podle prvního dojmu. Mají být spíše praktické, funkční a spolehlivé, nikoli po designové stránce dokonalé. Abyste se o botách přesvědčili a ujistili se, že jsou skvělou koupí, poraďte se s prodejci v kamenné prodejně, kteří se na běžecké boty specializují. 

I oblečení hraje roli

Na tom správném požitku z běhu má velkou roli i oblečení. Je mylné se domnívat, že se vám bude běhat dobře ve vlajících teplácích a oversized mikině. Na běh volíme funkční oblečení, které má skvělé sací vlastnosti. Díky svému tenkému, ale za to velmi příjemnému a dostatečně teplému materiálu se dokonale přizpůsobuje tělu a každému jednotlivému pohybu, který vykonáme. Nestane se tak, že byste zakopli o nohavici nebo nastydli, protože by vás ofouklo na zpocená záda. 

V případě, že venku sněží nebo panuje nevlídné, chladné počasí, oblékněte se jako cibule - vrstvěte jednotlivé kousky oblečení. Opět je chybou oblékat si tlustou vrstvu na jednu tenkou. Lepší je obléknout si vícero tenkých vrstev na sebe.

Protažení je klíčem k úspěchu

Na co i zkušení běžci velmi často zapomínají, je protažení. Své končetiny je třeba protáhnout jak před vyběhnutím, tak po něm. Nejen, že snížíte riziko vzniku úrazu, ale také zahřejete svaly a prokroužením kloubů zabráníte jejich následné bolesti. 

Nemusíte se protahovat hodinu, stačí vám pět až deset minut aktivního střečinku. Tělo vám za těchto pár minut, které protažení věnujete, bude neskonale vděčné.

Pozor na tepovku!

Rozhodli jste se běhat? Pořiďte si sportovní hodinky! S jejich pomocí si totiž budete hlídat tepovou frekvenci. Pokud si takzvanou "tepovku" hlídat nebudete, pravděpodobně nedosáhnete takových výsledků, jakých byste dosáhnout mohli. Sledováním své tepové frekvence prospějete sobě i svému zdraví. 

Jak se před během stravovat?

Samostatnou kapitolou je strava před tréninkem. Pokud jste se rozhodli sportovat, měli byste přejít na zdravý životní styl. Nadměrná konzumace cukrů, fastfoodů a smažených produktů nejde ruku v ruce se sportovními aktivitami ani s hubnutím. Do svého jídelníčku přidejte více ovoce a zeleniny, těsně před během si však jídlo nedopřávejte. Zpravidla se jí hodnu a půl či dvě hodiny před vyběhnutím, a to kombinace komplexních sacharidů a dobře stravitelných bílkovin. 

Kromě ovesných vloček s jogurtem je ideálním "pokrmem" i proteinový nápoj, který si připravíte z našich proteinů Whey Protein Women's Diamond - Chocolate či Whey Protein Women's Diamond - Raspberry.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.