Svalová horečka: co na ni zabírá a jak jí předcházet

SVALOVÁ HOREČKA

Au, všechno mě bolí - typická věta, kterou vypustí z úst každý, kdo si předcházející den užil opravdu pořádný trénink. Vynaložil veškeré své úsilí, přemohl se a možná i pokořil svůj dosavadní rekord. Odměnou mu zprvu byl pouze příjemný pocit a tělo naplněné endorfiny, ale po probuzení svalová horečka.

Už dávno neplatí, že tento jev postihuje pouze běžce. Obecně se se svalovou horečkou setkávají všichni aktivní sportovci po fyzické zátěži. Nezáleží na tom, jestli máte za sebou intervalové cvičení nebo pouze krátký výklus za domem. Probudit vás může tak či onak. 

Když dojde k přetížení svalů

Ptáte se, co je důvodem svalové horečky? Není to nic jiného než "jen" přetížení svalů. Nejčastěji se vyskytuje u začátečníků, kteří přesně neví, co udělat před tréninkem, aby se bolestem celého těla po ránu vyhnuli. Zkušenější sportovci už svalovou horečkou většinou netrpí, protože přesně vědí, jak důležité je protažení před samotným vypuknutím sportovní aktivity. 

Je však třeba konstatovat, že viníkem svalové horečky nemusí být pouze přetížení svalů. Stát za ní může náročná fyzická aktivita nebo brzké naskočení do sportovního režimu po dlouhé pauze či rekonvalescenci. 

Jak se svalová horečka projevuje

I když každý pravděpodobně ví, jak se svalová horečka projevuje pojďme si to prozradit. Hlavními projevy je úmorná boest svalů, celková únava organismu, dokonce se mohou vyskytnout i otoky nebo křeče. Ojediněle se vyskytuje zimnice nebo teplota. 

Svalové horečce je možné předcházet

Právě zmiňované protažení - to je jedna z nejefektivnějších prevencí, díky které se se svalovou horečkou nebudete muset nikdy potýkat. Protažení by se mělo věnovat zhruba pět minut z celého tréninku, dalších pět až patnáct minut zahřátí organismu, což minimalizuje projevy úmorného jevu. Zahřátím se myslí krátké kardio cvičení, případně rychlá chůze před vyběhnutím nebo pár minut na rotopedu, než se pustíte do náročnější fyzické aktivity. 

Pokud jste dlouhou dobu nesportovali, riziko svalové horečky je bohužel zvýšené. Proto to se sportem příliš nepřežeňte, ať se na delší dobu poté nevyřadíte ze sportovního života. 

Co taktéž pomáhá, tak jídelníček. Každé jídlo dne by mělo obsahovat bílkoviny (ideálně kombinaci živočišných a rostlinných, za vyzkoušení stojí proteinové nápoje z naší nabídky, jako je Whey Protein Women's Raspberry). Strava by měla být bohatá na vitaminy a minerály a opomínat nesmíte ani dostatek tekutin. Po tréninku je dobré sáhnout po iontovém nápoji, který podpoří regeneraci a vdechne tělu potřebnou energii. 

Jak bojovat se svalovou horečkou, pokud se přece jen objeví

Zanedbali jste prevenci a svalová horečka se přece jen dostavila? Pak se ptáte, jak s ní bojovat. Zaručeným a léty ozkoušeným a ověřeným lékem je odpočinek. Mnozí aktivní sportovci dělají tu chybu, že se snaží bolest "rozběhat", ale tím dojde jen ke zhoršení problému. Dejte si proto na pár dní pauzu a bolest odejde sama. 

Co je dočasným řešením, tak prášky ulevující od bolesti, bylinné masti, oleje nebo čaje, které se kombinují s vitaminy. Pomoct může také teplý nebo naopak studený obklad. 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.