Špatné tuky a dobré tuky: jak je rozeznat a kde je najít?

TUKY

Mňam, dortík! Ten si dám ráda! A přece ani neobsahuje nic špatného, tuky se mají jíst přece taky! Aneb hlavně, když máme, jak si to odůvodnit. V poslední době si lidé přesně tímto způsobem zdůvodňují, proč si můžou dopřát buchty, větrníčky nebo oblíbenou čokoládu. Nechtějí z toho mít špatný pocit. Jenže pokud chtějí zhubnout, musí rozeznávat tuky špatné a dobré. Zatímco první zmíněné je nutné z jídelníčku zcela vyhodit, druhé naopak zařadit. A bohužel zmiňované sladkosti a dezerty na seznam povolených potravin nepatří. 

Tuky jako největší zdroj energie

Stejně, jako je chybou zakomponovat nezdravé tuky do svého jídelníčku je stejně velkou chybou ty zdravé z jídelníčku vyhodit. Přece jenom jsou zdrojem veledůležité energie, kterou potřebujeme při sportovních výkonech i jindy během našeho dne. Je mylné se domnívat, že příjem tuků automaticky znamená obezitu. Nejsou zkrátka tuky jako tuky. 

Zdravé tuky jsou tělu prospěšné, a to nejen proto, že jsou původcem dostatečného množství energie. Podporují také správnou funkci mozku, zajišťují pružnost nervových vláken, a tím pádem i rychlost nervových vzruchů. Mají ochrannou i termoregulační funkci, taktéž chrání naše orgány před zraněním. 

Zdravé vs špatné tuky

Jak již bylo nastíněno, dnes rozeznáváme dva druhy tuků. Jedny jsou zdravé, druhé špatné nebo také jinak zvané jako nezdravé. Co je pro ně typické a jaké potraviny jsou jejich zásobovačem?

Špatné tuky přispívají ke vzniku obezity i onemocnění srdce

Věděli jste, že v České republice se podle posledních statistik nejvíce umírá na kardiovaskulární onemocnění (čili na nemoci srdce) a taktéž na obezitu? Za oba problémy můžou špatné tuky, kterými se doslova ládujeme. V menším množství jsou zdraví ku prospěchu (jsou například nepostradatelné pro tvorbu takzvaných steroidných hormonů), ovšem pokud to s nimi přeženeme, dochází ke zvýšení cholesterolu, a tím pádem i ke zvýšení rizika vzniku zmiňovaných nebezpečných onemocnění. 

Špatné tuky najdeme v tučném masu, a to konkrétně v jehněčím, vepřovém nebo hovězím. Také je jejich zdrojem margarín, máslo, sladkosti a samozřejmě jídla z fastfoodu nebo slané pochutiny, jež pravidelně konzumujeme u oblíbeného televizního pořadu. Sem spadají například křupky, chipsy nebo krekry.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Hubnutí jde ruku v ruce se správným jídelníčkem. Co a kdy jíst?

Zdravé tuky podporují naše svaly

Vedle nezdravých tuků zde máme ty zdravé, respektive dobré tuky ukrývající se například v oříšcích, semínkách, avokádu, také v tofu, ve vajíčkách nebo v rostlinných olejích, případně také v olivách. V tomto případě mluvíme o dodavateli veledůležitých nenasycených mastných kyselin, jež si bohužel tělo neumí vytvořit samo, přesto je potřebuje. Řeč je o omega-3 a omega-6 mastných kyselinách, jež jinak najdeme například v rybách nebo plodech moře obecně. 

Zdravé tuky mají spoustu skvělých vlastností. Za zmínku stojí například to, že podporují jak kontrakci, tak relaxaci svalstva. Jako bonus nijak neovlivňují cholesterol v krvi čili nejsou důvodem vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Naopak zabraňují vzniku krevních sraženin, a dokonce slouží jako prevence nemocí srdce. 

Kolik tuků denně sníst?

Stejně jako bílkoviny, i zdravé tuky je zapotřebí zařadit do svého jídelníčku. Nabízí se však otázka, kolik jich za den sníst, aby byla splněno doporučované denní množství. Podle odborníků by zdravé tuky měly tvořit zhruba dvacet až třicet procent kalorií, které se přes den přijmou. Nikdy bychom se neměli dostat pod deset procent. 

Je však třeba konstatovat, že s dodržováním doporučeného denního příjmu tuků nemáme obvykle problémy. Většinou se stává, že tuto hodnotu mnohonásobně překročíme. Důvodem je konzumace potravin, u nichž ani nevíme, kolik tuků ve skutečnosti obsahují. Bohužel jsou většinou zdrojem těch špatných. Řeč je konkrétně o nepravých čokoládách, sušených sójových nápojích, müsli tyčinkách (jež se pouze tváří, že jsou zdravé) či o instatních náhražkách mléka a mražených krémech či zmrzlinách.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.