Jojo efekt: kdy přichází a jak mu předcházet?

jojo-efekt

Hubnutí je proces, který však ani po shození potřebných kilogramů nekončí. Řada žen dělá tu chybu, že po úbytku na váze automaticky přechází ke starému známému životu a stravování. To však už není tak vyvážené ani zdravé, naopak - je spíše plné fastfoodů a cukrovinek, což je přesně to, co předtím člověku chybělo. Jenže pakliže se navrátíme do starých kolejí, vrátí se i shozená kila. A k tomu ještě něco navíc. Říká se tomu jojo efekt, jenž přichází i po drastické dietě. 

Co je to jojo efekt podle odborníků?

Kdy lze hovořit o jojo efektu a kdy se naopak o tento jev nejedná? Odborníci v tom mají jasno. O jojo efektu mluvíme v případě, že se nám podařilo zhubnout, ovšem z dlouhodobého hlediska nejsme schopní si váhu udržet. Jelikož jojo efekt přijde vždy po měsících náročné dřiny a pocení, jsou nabraná kila velmi stresující a deprimující. 

Jojo efekt bývá reakcí těla na nějakou dietu

Pokud jste přešli na zdravý životní styl plný sportu, pitného režimu a správného stravování, pak se zmiňovaného efektu nemusíte obávat. Jev totiž přichází jako nevítaný host v případě, pakliže jste sklouzli k nějaké nevhodné redukční dietě. Tělo ji neschvaluje, proto se proti ní takto zbrojí. 

Jak již bylo zmíněno, viníkem je zpravidla drastická dieta, která zahrnuje buďto hladovění, nebo extrémní jídelníček plný pouze jedné jediné potraviny. Tělo si na nový a velice zvláštní cyklus zvykne. Ale jak už to tak bývá, drastické diety netrvají dlouho, proto po ukončení tělo automaticky využije každého momentu, aby si nastřádalo tukové zásoby. Bojí se podobného scénáře, tak se proti němu chce vyzbrojit. 

Jojo efekt a zdraví

Stres a deprese nejsou to jediné, co přichází ruku v ruce s jojo efektem. Bylo prokázáno, že tento jev přicházející po nějaké nevhodné redukční dietě má negativní vliv na zdraví člověka. Najednou se zvyšuje riziko srdečních nehod a zvyšuje se také krevní tlak. Člověk je rázem náchylnější k poruchám příjmu potravy a zvyšuje se mu i podíl vnitřobřišního tuku. Riziko vzniku cukrovky rázem není tak malé a svalová hmota tak velká. 

Jak problému předcházet?

Chcete si svou štíhlou figuru udržet a už vůbec nechcete své zdraví ohrozit jojo efektem? Naštěstí existuje několik způsobů, jak mu předcházet. Všechny z nich lze zařadit pod kategorii "zdravý životní styl"

Jak se vyvarovat jojo efektu:
  • pravidelně cvičte
  • sestavte si zdravější, vyváženější a pestřejší jídelníček
  • stop hladovění
  • dostatečně odpočívejte
  • dostaňte se do psychické pohody

Ve správném jídelníčku se skrývá síla

Největší důraz však klaďte na jídelníček. Diety jsou zbytečností, stejně jako věčné hladovění. Spíše se snažte o to, aby tělo nestřádalo. Jezte pravidelně, po menších porcích, nepřejídejte se. Hlavně při konzumaci pokrmů nespěchejte a užívejte si každé sousto.

A nezapomeňte na proteiny - podle odborníků mají být součástí každého jídla dne. Doplnit je můžete zařazením mléčných výrobků do jídelníčku, obsahuje je však také maso. Ideální svačinou se rázem stane náš čokoládový protein Whey Protein Women's Diamond, který lze přimíchat i do buchet.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.