Jak si poradit s cholesterolem

 Jak si hravě poradit s cholesterolem

Výraz cholesterol často slýcháváme ve spojení s negativní informací. Tato sdělení nás nabádají ke zdravé životosprávě a dostatečnému pohybu. Sami o sobě jsou tyto informace velmi obecné a nejsou tedy dostatečně detailní pro plánování denního režimu. Nevíme, do čeho se máme pustit a kde začít. Jsme demotivované a raději se zabýváme něčím jiným.

 

Jak to tedy je?

V první řadě, je potřeba vědět, že existují dva typy cholesterolu. Hodný cholesterol HDL a škodlivý LDL. Oba potřebují být ve vzájemné rovnováze. Někdy může nastat paradoxní situace, že máte vysoký LDL i HDL hodnoty a hodný cholesterol vám tak pomáhá s tím zlým.

 

Co nám cholesterol může způsobit?

Řadu nepříjemností zejména dlouhodobého rázu, kterých se hned tak nezbavíme.

Vysokou hodnotu cholesterolu nemají pouze lidé s vyšší tělesnou váhou. Může ho způsobovat stres, hormonální onemocnění a také špatný / velmi rychlý způsob snižování váhy. Proto vám vždy připomínáme, že snižování váhy je potřeba brát s rozumem a dodržovat zásady. Může se vám stát, že na dovolené proděláte střevní onemocnění, vaše tělesná váha radikálně klesne a hodnota cholesterolu na to reaguje zvýšením. S krátkodobým zvýšením, si zdravý organismus jednoduše poradí. Dlouhodobé zvýšení hladiny cholesterolu se musí řešit léky.

 

Jak si tedy dávat pozor na zvýšenou hladinu cholesterolu?

Vkládejte do svého jídelníčku každý den zeleninu. V letním období nám bude chutnat syrová zelenina. Tepelně upravená je také prospěšná, proto se do ní s chutí pusťte i v zimě. Syrovou zeleninu můžeme konzumovat kdykoli přes den. Tepelně upravená zelenina, je vhodná spíše k obědu. 

Dušené a vařené suroviny v páře, jsou vhodnější alternativa než smažené. Neznamená to, že přestanete jíst smažené. Nechceme přijít o sváteční řízky, hranolky a jiné dobroty. Jen občas začleňte nesmaženou úpravu.

Nezapomínejte na pravidelné lékařské prohlídky u obvodního lékaře. Častost závisí od vašeho věku, ale chodit se má celý život. Pokud proděláte například závažnější onemocnění na dovolené, což může být úplavice, která je spojena se střevním problémem, zajděte si k lékaři na preventivní prohlídku spojenou s odběrem krve. 

 

Proč škodí zvýšená hladina LDL cholesterolu?

Cholesterol jednoduše ucpává krevní řečiště v cévách, průchod krve se snižuje až může dojít k úplnému ucpání cévy. Takový problém může vést až k úmrtí. Nechceme vás strašit, tím nejhorším scénářem. Jen se vám snažíme vysvětlit, že je to proces dlouhodobý a to obousměrně. Čím více cholesterolu v cévách bude, tím déle ho tělo bude odbourávat. Plyne z toho, že je potřeba si hodnoty hlídat a nenechat je vystoupat do vysokých čísel. Tabulku pro hodnoty cholesterolu najdete na internetu. Hodnoty stanovují zdravotnické organizace, mění se podle oblasti a celkového vývoje společnosti.

 

Čím snížit vysokou hladinu cholesterolu?

Základem je dostatek pohybu a vhodná životospráva. Obojí je široký pojem a správná cesta je individuální. Dostatek pohybu neznamená nutně několik hodin denně sportovat. Také pouze víkendový pohyb nestačí. Ideálně zařaďte každý den, trochu pohybu do svého časového plánu. Stačí krátká procházka, jděte část trasy do práce pěšky, nejezděte autem i do ledničky :). Pozor na sportovní úrazy z přetížení, opravdu vše berte zdravým rozumem a poslouchejte své tělo.

Zdravá výživa je široký pojem a opět velmi individuální. Neznamená to, že přestanete jíst maso, čokoládu nebo jiné oblíbené dobroty.

Klíčem je správně skládat potraviny a trochu organismu pomoci spalovači tuků. Už v jednom z minulých článků je napsáno, že v zimních měsících si organismus říká o zvýšené množství jídla i jeho skladbu. 

Mezi potraviny snižující obsah cholesterolu patří zelenina a luštěniny. Ořechy obsahují velké množství omega - 3 mastných kyselin a ty skvěle působí na snížení hladiny cholesterolu. Zařaďte jiný způsob úpravy potravin

 

Tip pro vás:

Hledejte náhražky surovin. Veganské máslo Alsan je již dostupné v české republice a chutná opravdu jako máslo. Nabízí se ve dvou provedeních, jedním z něj je BIO úprava.


Jelikož se blíží Vánoce a to si moc nechceme odpírat cukroví, sváteční večeři a jiné dobroty. Můžeme si pomoci již nyní spalovači tuků, když k tomu přidáte pravidelný pohyb. Můžete si sváteční hodování užívat s čistým svědomím.

 

V případě dotazů jsme vám kdykoliv k dispozici a můžete nás kontaktovat pomocí předpřipraveného formuláře.

 

Nezapomeňte sledovat naše další články, které pro vás připravujeme.

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.